מהו אָנָה פָּנָה דוֹדֵךְ בעבודה?

בס"ד

מהו אָנָה פָּנָה דוֹדֵךְ בעבודה?

על כך משיבה הברייתא במסכת זבחים דף ס"ב,
"דתניא רבי יהודה אומר ומעלותיהו פנות קדים כל פינות שאתה פונה לא יהו אלא דרך ימין למזרח".

אנה, ראשי תיבות א'מונה נ'תינה ה'שפעה, כפי ששנה רבי יהודה שתהיינה הפניות שאתה פונה דרך ימין למזרח. מדוע? ולדבקה בו ואיך אפשר להידבק בו הלא אש אוכלה הוא, והשיבו, הדבק במידותיו שנאמר מה הוא רחום אף אתה רחום מה הוא חנון אף אתה חנון, מה הוא מלביש ערומים אף אתה מלביש ערומים, מה הוא מבקר חולים אף אתה מבקר חולים. מה הוא טוב ומיטיב ופונה לימין בכל פניותיו אף אתה פונה לימין בכל פניותך לעבדו באהבה רבה.

שבת שלום ומבורך לכל בית ישראל

שתהיינה כל פסיעותינו בעבודה דרך ימין למזרח

מחשבה אחת על “מהו אָנָה פָּנָה דוֹדֵךְ בעבודה?

  1. נודע כי התכלית הנרצית מהעבודה בתורה ובמצוות היא להידבק בהשם ית' כמ"ש ולדבקה בו. ויש להבין מה הפירוש של הדביקות הזאת בהשם ית'. הלא אין המחשבה תופסת בו כלל. אכן כבר קדמוני חז"ל בקושיא זו שהקשו על הכתוב ולדבקה בו ואיך אפשר להידבק בו הלא אש אוכלה הוא, והשיבו, הדבק במידותיו מה הוא רחום אף אתה רחום מה הוא חנון אף אתה חנון וכו'. ולכאורה קשה איך הוציאו חז"ל את הכתוב מפשוטו. הלא כתוב במפורש ולדבקה בו. ואם היה הפירוש הדבק במידותיו היה לו לכתוב ולהידבק בדרכיו, ולמה אומר ולדבקה בו.

    והעניין הוא כי בגשמיים התופשים מקום מובנת לנו הדביקות בקירוב מקום, והפירוד מובן לנו בריחוק מקום. אבל ברוחניים שאינם תופשים מקום כלל, אין הדביקות והפירוד מובנים בהם בקירוב מקום ובריחוק מקום, שהרי אין תופשים מקום כלל, אלא השוואת הצורה שיש בין שני רוחניים מובנת לנו כדביקות, השינוי הצורה בין שני רוחניים מובן לנו כפירוד.
    (מאמר לסיום הזהר)

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s