משיח יושב בשער רומי

בס"ד

רבי יהושע בן לוי מצא את אליהו שהיה עומד על פתח המערה של רבי שמעון בר יוחאי… אמר לו אימתי יבוא משיח, אמר לו לך שאל לגביו, והיכן הוא יושב? על פתחה של רומי, ומה סימנו? יושב בין עניים סובלי חלאים וכולם מתירים וקושרים (את פצעיהם) בפעם אחת והוא מתיר אחד וקושר אחד, כיוון שאמר אולי אצטרך לגאול את ישראל לא אתעכב. סנהדרין צח א

רומי הוא העומק של הבחינה ד' ושם נמצא המשיח. איזו תמונה נשקפת מבעד לשער של רומי? עניים סובלי חלאים מתירים את התחבושות מפצעיהם בבת אחת אחת, וקושרים בבת אחת. מה מסמלת תמונה זו? תמונה זו היא סמל של הרצון לקבל שרוצה הכל, ובבת אחת. לעומת זה, המשיח, מתיר פצע אחד וקושר פצע אחד, כלומר ייחודו של המשיח הוא בכך שהוא מייחס הכל לאחד, לבורא עולם. לכן הוא מתיר פצע אחד, כמו שהתורה שהיא אחת, וקושר אחד, בקשר האמונה שהיא אחת.

נמצא, בשער של רומי נראים הרבים, ונראה היחיד.

אמנם בשער של רומי יש תמונה גשמית אחת, אנשים קושרים פצעים, גם למשיח יש פצעים. אם כן, מה ההבדל בין המשיח לשאר האנשים ? הדרך בה הוא מתייחס לפצעים. אגב, המדרש נוקט לשון חלאים, שבחינת חול היא ההפך מקודש. במה נבדל המשיח משאר האנשים ? בדרך ההתיחסות לחלאים. המשיח מייחס כל אחד ואחד מהם לבורא, ואילו שאר האנשים מייחסים אותם לרצנות קבלה שלהם, כלומר לעצמם, לכן הם קושרים ומתירים את החלאים בבת אחת.

לרפואת עמך בית ישראל

2 מחשבות על “משיח יושב בשער רומי

  1. בְּזֹאת יָבֹא אַהֲרֹן אֶל הַקֹּדֶשׁ בְּפַר בֶּן בָּקָר לְחַטָּאת וְאַיִל לְעֹלָה.
    ( ויקרא טז ג)

    בזאת" – גימטריא שלו ד' מאות ועשר רמז לבית ראשון
    "בזאת יבא אהרן וגו'" – ואף זו לא בכל עת כי אם ביוה"כ כמו שמפורש בסוף הפרשה בחדש השביעי בעשור לחודש
    (רש"י, על ויקרא טז ג)

  2. אמר רבי אלכסנדרי: רבי יהושע בן לוי רמי, כתיב +ישעיהו ס´+ בעתה, וכתיב, אחישנה! זכו – אחישנה, לא זכו – בעתה. אמר רבי אלכסנדרי: רבי יהושע בן לוי רמי, כתיב +דניאל ז´+ וארו עם ענני שמיא כבר אנש אתה, וכתיב +זכריה ט´+ עני ורכב על חמור! – זכו – עם ענני שמיא, לא זכו – עני ורוכב על חמור. אמר ליה שבור מלכא לשמואל: אמריתו, משיח על חמרא אתי, אישדר ליה סוסיא ברקא דאית לי! – אמר ליה: מי אית לך בר חיור גווני? רבי יהושע בן לוי אשכח לאליהו, דהוי קיימי אפיתחא דמערתא דרבי שמעון בן יוחאי, אמר ליה: אתינא לעלמא דאתי? – אמר ליה: אם ירצה אדון הזה. אמר רבי יהושע בן לוי: שנים ראיתי וקול שלשה שמעתי. – אמר ליה: אימת אתי משיח? – אמר ליה: זיל שייליה לדידיה. – והיכא יתיב? – אפיתחא דרומי. – ומאי סימניה? – יתיב ביני עניי סובלי חלאים, וכולן שרו ואסירי בחד זימנא, איהו שרי חד ואסיר חד. אמר: דילמא מבעינא, דלא איעכב. אזל לגביה, אמר ליה: שלום עליך רבי ומורי! – אמר ליה שלום עליך בר ליואי. – אמר ליה: לאימת אתי מר? – אמר ליה: היום. אתא לגבי אליהו. – אמר ליה: מאי אמר לך? – אמר ליה: שלום עליך בר ליואי. – אמר ליה: אבטחך לך ולאבוך לעלמא דאתי. – אמר ליה: שקורי קא שקר בי, דאמר לי היום אתינא, ולא אתא! – אמר ליה: הכי אמר לך +תהלים צ"ה+ היום אם בקלו תשמעו.
    רש"יי שר"רומי" אין הכוונה רומא אלא רומו של עולם -פתחו של גן עדן.
    גמרא ערוכה בתלמוד בבלי מסכת סנהדרין דף צח עמוד א

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s