בלדה ללוח שנה

בס"ד

היום (יום ג') נתגלתה השחתת רצפת הפסיפס של בית הכנסת העתיק בחמת טבריה. בשבוע שעבר היינו שם וצלמנו את הרצפה. במרכזה נמצא גלגל המזלות, וברקע הגלגל ארבע פינות, שעל כל אחת מהן כתובת. בפינה האחת כתובה תקופת תשרי (סתיו) בזו שמולה תקופת ניסן (אביב) נצבת לה תקופת תמוז (קיץ) וחסרה תקופת טבת (חורף).

לפני שבוע הבטנו בפסיפס, אותו יצרו אנשים, וכתבו בו בעברית עם שברי אבנים, את שמות המזלות ותקופות השנה. היום אנו קוראים את אותה עברית ומבינים אותה כאילו לא חלפו 1700 שנה מאז הוכנה רצפת הפסיפס, למרות שעברה עליה רעידת אדמה.

איך יכול אדם דובר עברית (לשון קודש במקור) לחיות בכחש, לטבוע בים החומר ולא להרגיש את רוח האנשים שחיו כאן בארץ ונתנו לנו מתנה יקרה, רצפת פסיפס המתארת בעברית את מעגלות השנה.

טועה מי שחושב שניתן לשבור רוחו של ייחוד כאשר מכים באבן. את לב האבן אי אפשר לתקן כי הוא מלכות שבמלכות לכן פרחו ממנו רפ"ח ניצוצות, ואת רוח אלהים תמצא מרחפת על פני המים.

2 מחשבות על “בלדה ללוח שנה

  1. אנו, ליבנו מלא ב"לחם שחור ובצלים", בקנאה ותאווה וכבוד – איך וכיצד עוד תישאר לנו פיסת לב לתפילות ותחנונים? כלום יתכן לבכות באמת ובתמים כאשר אין לב? באין לב אין דמעות, אין תפילה.

    דורנו הוא דור של "לב האבן". כי על כן, כאשר מתנבא יחזקאל על בני דורו של משיח, הריהו אומר: "והסירותי לב האבן מבשרם ונתתי להם לב בשר".

    וכשהלב מטמטם, מה עושים?

    שח פעם רבי נתן מברסלב שיחה שלמה על אודות ליבם הרחב כאולם של ראשונים כמלאכים. התעכב על ליבו, לב החסד והרחמים, של אברהם אבינו, שכל עיקר מדרגותיו אליהן זכה, באו לו בעקבות כך שהיה ליבו שלם עם אלוקיו. התערב אחד מהנוכחים בשיחתו הקדושה ואמר בתימהון: "היכן לוקחים לב דוגמת זה של אברהם אבינו?" גער בו רבי נתן: "גם לך יש לב, אלא שאינך מלבב אותו…"

    את הלב יש לטפח! בראש ובראשונה יש למנוע ממנו מזון מרעיל, כלומר חמדות רעות, אבל בד בבד גם אין לנו לוותר על שום התעוררות הבאה לנו לפעמים מן השמים, אין לנו לכבוש אף מילה אחת של תפילה לה' שאנו חשים לעיתים צורך להוציא בפה. ואולי גם עלינו "להתיר נדר" לעצמנו ולעיין מפעם לפעם בספרי יראים, או ללכת לשמוע "שמועס" או "תורה" חסידית. כל לימוד תורה, בפרט לימוד ממושך, ועל אחת כמה וכמה לימוד בעיון, פותח את הלב לאין שיעור וערך.

  2. ובאמונה יעשה הנס
    ונאמר "מריתם פי" כי מרו את רוח קדשו הנקרא בכל מקום "פי ה'"
    ולכך אמר "מעלתם בי"
    ואין מעילה אלא שיקור
    והנה החטא מוזכר מפורש בכתוב וכן אמר המשורר
    (תהלים קיד ז ח) מלפני אלוה יעקב ההופכי הצור אגם מים וכן תוכל להתבונן זה בתפלת משה שאמר
    (דברים ג כד) ה' אלהים אתה החלות כי התחנן לשם הנכבד שימחול לו ועל דעת רבותינו (ספרי) שמזכירין לו הכעס יתכן שהכה בצור ויצאו טיפים במיעוט כוונתו על הכעס ותמהו אל הדבר והסכימו שניהם להכות פעם שניה על הצור כאשר הזכרתי והוא החטא על שניהם ועל דעתי טעם ודברתם אל הסלע כמו על הסלע וכן כה אמר ה' צבאות אל העמודים ועל הים ועל המכונות בבלה יובאו (ירמיה כז יט כב) יצוה שיאמרו לעיני העדה בהיותם נקהלים כלם שהשם יוציא להם מים מן הסלע וכן עשה ואל יקשה עליך ודברתם אל הסלע לעיניהם כי טעמו כמו לפניהם שישמעו כלם….

    http://he.wikisource.org/wiki/%D7%A7%D7%98%D7%A2:%D7%A8%D7%9E%D7%91%22%D7%9F_%D7%A2%D7%9C_%D7%91%D7%9E%D7%93%D7%91%D7%A8_%D7%9B_%D7%97

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s