עכו, על שום מה?

בס"ד

בתלמוד ירושלמי* מסופר כי כאשר הגיע המבול לחופי עכו נאמר לו "עַד-פֹּה תָבוֹא, וְלֹא תֹסִיף; וּפֹא-יָשִׁית, בִּגְאוֹן גַּלֶּיךָ" (איוב לח יא).

אומר רבי אחא בשם ר' חנינה כי עַד-פֹּה הוא עד-כה שנאמר עַד-פֹּה תָבוֹא, וְלֹא תֹסִיף, עד עכו תבא ולא תוסיף, וּפֹה-יָשִׁית, בִּגְאוֹן גַּלֶּיךָ, עד יפו אשית גאון גליך, ניחא ימא רבא [אז נח הים הגדול]

לפי איוב תנועת המים נעצרה בחוף עכו [עד-כה] ובחוף יפו [וּפֹה-יָשִׁית, בִּגְאוֹן גַּלֶּיךָ,שנאמר,

יְהוָה, לַמַּבּוּל יָשָׁב;   וַיֵּשֶׁב יְהוָה, מֶלֶךְ לְעוֹלָם.

יְהוָה–עֹז, לְעַמּוֹ יִתֵּן;    יְהוָה, יְבָרֵךְ אֶת-עַמּוֹ בַשָּׁלוֹם. (תהלים כט י-יא)

*בתלמוד ירושלמי מסכת שקלים פרק ו' הלכה ב' 

5 מחשבות על “עכו, על שום מה?

  1. כה- תברכו את בני ישראל אמור להם
    אמור
    מלא כתיב.
    אמר להם הקדוש ברוך הוא לכהנים: לא מפני שאמרתי לכם שתהיו מברכין אותם באנגריא ובבהלות. אלא תהיו מברכין אותם בכונת הלב, כדי שתשלים הברכה בהם. לכך נאמר: אמור מלא. [בס"א אמור מלא ונקוד פת"ח, לומר, שצריך אדם ליתן שלום לחברו בפה מלא]: (מדרש תנחומא, פרשת נשא, פרק ו', סימן י')

    http://www.daat.ac.il/daat/tanach/tanhuma/35.htm

  2. כה תברכו את בני ישראל אמור להם
    "כה" תברכו, היינו בלשון הקודש.
    כה תברכו היינו ביראה.
    כה תברכו היינו בענוה.

    (כי המלכות נקראת) כה,
    (שבה הקדושה והיראה והענוה.)

    אמר ר' אבא, כה תברכו, למדנו
    צדק זה,
    (שהוא המלכות).
    נקרא כה כי כל הדינין באים מו כה
    (כי כה, הוא מלשון כהה.)
    (דהיינו בזמן שהמלכות בבחינת שמאל-
    שאז היא כהה ואינה מאירה-
    וכל הדינים נמשכים ממנה,)

    והיינו דא"ר אלעזר,
    מהו מ-כה רבה.
    כלומר מכה מן כה.
    וכתוב, והנה לא שמעת עד כ"ה. (שמות ז)
    והיינו כמו שמאיים משה,
    (בהשם כה.)
    וע"ד שכתוב, ב ז א ת תדע כי אני ה'
    (שהיה מאיים בהשם זאת,)
    ו ה כ ל אח ד.

    (כי המלכות נקראת כה ונקראת זאת.)
    וכתוב, ולא *שת לבו גם לזאת
    שהיא מוכנת להחריב ארצו.

    (זהר, נשא, הסולם, קמה)

  3. בגין כך כהן, ולא אחרא.
    כהן בגין דיתער האי כתרא דיליה חס"ד
    (כדי שתתעורר על ידו הספירה שלו חסד,)
    על ידוי, דאקרי חסיד,
    דכתיב לאיש חסידך (דברים לג)
    והוא אתי מסטרא דחסד.
    וכתיב וחסידיך יברכוכה (תהלים קמה)
    אל תקרי יברכוכה,
    אלא יברכו כ"ה.

    כה תברכו, בשם המפורש.
    כה תברכו, בלשון הקדש.

    למדנו, אמר ר"י, בשעה שהכהן שלמטה קם
    ופורש ידיו-
    כל הספירות הקדושות שלמעלה מ
    ת
    ע
    ר
    י
    ן
    ומתקנות להתברך,
    ומאירים מעומק הבאר
    (שהוא בינה),
    שנמשך להן מעומק ההוא היוצא תמיד,
    ולא נפסקו הברכות הנובעות (ונעשות)
    מבועים
    לכל -העולמות,
    המתברכים ונשקים מכולם.

    ולמדנו בזמן, ההוא,
    (שהכהנים נושאים ידיהם,)
    לחש
    ושתיקה
    נעשו בכל העולמות.
    (בדומה) למלך שרצה להזדווג עם המלכה ורצה לבא אליה
    בחשאי.
    וכל המשמשים מתעוררים בזמן ההוא ומת-לחש-ים,
    הרי המלך בא להזדווג עם המלכה.
    מי היא המלכה….

    (זהר, נשא קנב-קנד)

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s