וְיִדְגּוּ לָרֹב, בְּקֶרֶב הָאָרֶץ

בס"ד

הַמַּלְאָךְ הַגֹּאֵל אֹתִי מִכָּל-רָע, יְבָרֵךְ אֶת-הַנְּעָרִים, וְיִקָּרֵא בָהֶם שְׁמִי, וְשֵׁם אֲבֹתַי אַבְרָהָם וְיִצְחָק; וְיִדְגּוּ לָרֹב, בְּקֶרֶב הָאָרֶץ [בראשית מח טז].

מחשבה אחת על “וְיִדְגּוּ לָרֹב, בְּקֶרֶב הָאָרֶץ

  1. יעקב פותח את ברכתו ליוסף בתיאור הקשר עם האלוקים:

    הָאֱלֹהִים אֲשֶׁר הִתְהַלְּכוּ אֲבֹתַי לְפָנָיו אַבְרָהָם וְיִצְחָק.

    הָאֱלֹהִים הָרֹעֶה אֹתִי מֵעוֹדִי עַד הַיּוֹם הַזֶּה.

    אך דווקא כשהוא עובר לברכה עצמה, אומר יעקב:

    הַמַּלְאָךְ הַגֹּאֵל אֹתִי מִכָּל רָע יְבָרֵךְ אֶת הַנְּעָרִים…

    מדוע מבקש יעקב שהמלאך הוא שיברך את הנערים, ולא האלוקים עצמו?!

    ג.יעקב חותם את הברכה ומאחל:

    בְּךָ יְבָרֵךְ יִשְׂרָאֵל לֵאמֹר יְשִׂמְךָ אֱלֹהִים כְּאֶפְרַיִם וְכִמְנַשֶּׁה.

    הבא לברך את בניו יברכם בברכתם ויאמר איש לבנו ישימך אלהים כאפרים וכמנשה (רש"י):

    מדוע זכו דווקא מנשה ואפרים, שבהם יברך אדם את בניו?
    מדוע לא לוי, יששכר, או בן אחר משנים עשר הבנים?!

    ג.יהושע וגדעון
    רבותינו במדרש ראו בברכה אל הנערים, לא רק ברכה לשעתה, כי אם ברכה המפליגה דורות קדימה:

    יברך את הנערים זה יהושע וגדעון הה"ד (יהושע ה) ויהי בהיות יהושע ביריחו וישא עיניו וירא והנה איש עומד לנגדו וגו' ויאמר לא כי אני שר צבא ה' עתה באתי.

    רש"י ,בעקבות חז"ל, הסביר כך את תשובתו של יעקב להשגתו של יוסף:

    וַיַּרְא יוֹסֵף כִּי יָשִׁית אָבִיו יַד יְמִינוֹ עַל רֹאשׁ אֶפְרַיִם וַיֵּרַע בְּעֵינָיו וַיִּתְמֹךְ יַד אָבִיו לְהָסִיר אֹתָהּ מֵעַל רֹאשׁ אֶפְרַיִם עַל רֹאשׁ מְנַשֶּׁה:
    וַיֹּאמֶר יוֹסֵף אֶל אָבִיו לֹא כֵן אָבִי כִּי זֶה הַבְּכֹר שִׂים יְמִינְךָ עַל רֹאשׁוֹ:
    וַיְמָאֵן אָבִיו וַיֹּאמֶר יָדַעְתִּי בְנִי יָדַעְתִּי גַּם הוּא יִהְיֶה לְּעָם וְגַם הוּא יִגְדָּל וְאוּלָם אָחִיו הַקָּטֹן יִגְדַּל מִמֶּנּוּ וְזַרְעוֹ יִהְיֶה מְלֹא הַגּוֹיִם:

    ידעתי בני ידעתי – שהוא הבכור:
    גם הוא יהיה לעם וגו' – שעתיד גדעון לצאת ממנו שהקב"ה עושה נס על ידו:
    ואולם אחיו הקטן יגדל ממנו – שעתיד יהושע לצאת ממנו שינחיל את הארץ וילמד תורה לישראל:
    וזרעו יהיה מלא הגוים – כל העולם יתמלא בצאת שמעו ושמו כשיעמיד חמה בגבעון וירח בעמק אילון: (רש"י)

    מה משמעות דרשה זו, הרואה את הברכה לנערים כמכוונת ליהשע וגדעון?!

    מכיוון שנוסח ברכתו של יעקב היתה: "המלאך הגואל אותי… יברך את הנערים…"
    עלינו להניח שבשני המקומות, גם אצל יהשע וגם אצל גדעון נמצא הן מלאך והן נערים.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s