וַיִּשְׁמַע רְאוּבֵן, וַיַּצִּלֵהוּ מִיָּדָם

בס"ד

לאחר שיוסף מספר את חלומו השני לאביו ולאחיו, כי השמש הירח ואחד עשר עשר כוכבים משתחווים לו, אביו גוער בו ואחיו מקנאים בו. אחי יוסף הולכים לרעות את הצאן בשכם. וישראל מציע לבנו יוסף הנמצא עימו בעמק חברון, "לֶךְ-נָא רְאֵה אֶת-שְׁלוֹם אַחֶיךָ וְאֶת-שְׁלוֹם הַצֹּאן, וַהֲשִׁבֵנִי, דָּבָר". יוסף תועה בשדה ואיש אחד מפנה אותו לעמק דותן מקום שם נמצאים אחיו. יוסף מוצא את אחיו בדותן, וכשהם רואים אותו  מרחוק (כי רחוק יורה על שינוי צורה, קרוב נקרא אוהב, ורחוק נקרא שונא) הם מתנכלים עליו להמיתו. "עַתָּה לְכוּ וְנַהַרְגֵהוּ, וְנַשְׁלִכֵהוּ בְּאַחַד הַבֹּרוֹת, וְאָמַרְנוּ, חַיָּה רָעָה אֲכָלָתְהוּ; וְנִרְאֶה, מַה-יִּהְיוּ חֲלֹמֹתָיו". (בראשית לז כ)

וכאן מגיע מפנה מפתיע "וַיִּשְׁמַע רְאוּבֵן, וַיַּצִּלֵהוּ מִיָּדָם; וַיֹּאמֶר, לֹא נַכֶּנּוּ נָפֶשׁ. וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם רְאוּבֵן, אַל-תִּשְׁפְּכוּ-דָם–הַשְׁלִיכוּ אֹתוֹ אֶל-הַבּוֹר הַזֶּה אֲשֶׁר בַּמִּדְבָּר, וְיָד אַל-תִּשְׁלְחוּ-בוֹ:  לְמַעַן, הַצִּיל אֹתוֹ מִיָּדָם, לַהֲשִׁיבוֹ, אֶל-אָבִיו". 

ראובן אור-בן (אור התבונה) מציע לא לשלוח יד באחיו, יוסף, כדי להשיבו לאביו. ראובן מציע "הַשְׁלִיכוּ אֹתוֹ אֶל-הַבּוֹר הַזֶּה אֲשֶׁר בַּמִּדְבָּר", ראובן ממיר את הגרוע מכל, בטוב. מילת 'הזה' עולה גימטריה 'טוב', ראובן מציע חילוף, במקום לשלוח יד באחיו, הוא מציע להשליך אותו לבור (הזה = טוב, לשמור אותו בחיים) במדבר, כדי להשיבו אל אביו.

באותה המרה שמציע ראובן ניתן לראות שורש קדום, המופיע אצל אמו (לאה) ודודתו (רחל). רחל שהיתה מיועדת להנשא ליעקב "ברחל בתך הקטנה", מוחלפת תחת החופה, באחותה הבכירה לאה. יעקב אינו מודע לחילוף כי הכלה מכוסה. ובייחוד עימה (לאה) הוא מהרהר באהובתו רחל. מהרהור זה נולד ראובן, בכור יעקב ולאה בפועל, כאשר במחשבה הרהר יעקב ברחל אהובתו ובבכורהּ יוסף. נמצא כי ראובן הוא בן תמורה, ראובן ידע זאת ומשתמש בידיעה זו כדי לפרוע חוב לאביו, כאשר מתנכלים אחיו ליוסף, הוא מנסה להמיר את מיתתו הצפויה של יוסף בהשלכה פשוטה לבור ובלבד שיוכל להשיבו אל אביו ולהחזיר לאביו את חוב התמורה.

ראובן מבין את חשיבות הצלת הבכור שעלה במחשבה, ורעיון התמורה עובד, יוסף מושלך לבור. הזה"ק מספר כי ראובן לא השתתף במכירת יוסף, אלא תשעה אחים השתתפו בה ושכינה נשתתפה עמהם הרי עשרה. ואנו נעיז ונאמר שיעקב השתתף מאחורי הקלעים בעלילה כי הוא אשר שלח את יוסף בנו מעמק חברון, למבואות שכם, ללא לויה, כאשר יוסף יתום מאם, ואחיו בנימין תינוק.

כאשר מוּצאים להורג עשרת הרוגי מלכות ע"י מלכות רומי, בניהם רבי עקיבא הוא נשמת יעקב ששלח את יוסף לבדו לשכם, ניצל ממנה רבי אליעזר הגדול שהוא נשמת ראובן שלא נשתתף במכירת אחיו יוסף.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s