וַיִּקַּח יִתְרוֹ חֹתֵן מֹשֶׁה אֶת-צִפֹּרָה, אֵשֶׁת מֹשֶׁה, אַחַר שִׁלּוּחֶיהָ

"וַיִּקַּח יִתְרוֹ חֹתֵן מֹשֶׁה אֶת-צִפֹּרָה, אֵשֶׁת מֹשֶׁה, אַחַר שִׁלּוּחֶיהָ. וְאֵת שְׁנֵי בָנֶיהָ, אֲשֶׁר שֵׁם הָאֶחָד גֵּרְשֹׁם, כִּי אָמַר, גֵּר הָיִיתִי בְּאֶרֶץ נָכְרִיָּה. וְשֵׁם הָאֶחָד אֱלִיעֶזֶר, כִּי-אֱלֹהֵי אָבִי בְּעֶזְרִי, וַיַּצִּלֵנִי מֵחֶרֶב פַּרְעֹה". (שמות י"ח ב'-ד').

ובמצוות שילוח הקן כותבת התורה, "כִּי יִקָּרֵא קַן צִפּור לְפָנֶיךָ בַּדֶּרֶךְ בְּכָל עֵץ או עַל הָאָרֶץ אֶפְרחִים או בֵיצִים וְהָאֵם רבֶצֶת עַל הָאֶפְרחִים או עַל הַבֵּיצִים לא תִקַּח הָאֵם עַל הַבָּנִים:
שַׁלֵּחַ תְּשַׁלַּח אֶת הָאֵם וְאֶת הַבָּנִים תִּקַּח לָךְ לְמַעַן יִיטַב לָךְ וְהַאֲרַכְתָּ יָמִים:"– דברים כ"ב, פסוקים ו-ז

נשאלת השאלה מהו אחר שלוחיה ? ועל כך באה תשובה, משה היה בשליחות להוציא את ישראל ממצרים (שמות ג י-כ"ב מופיע השרש שלח ז' פעמים, כנגד חג"ת נהי"מ) וכמו כל שליח התכונן למסור את נפשו בשליחות זו לכן שִלַח את אשתו ובניה, כאדם היוצא למלחמה ומתכונן מראש למצב שבו לא יחזור ממנה, ומתיר את אשתו לאיש אחר ממנו תבנה לאחר מותו לכן נאמר על משה בכל ביתי נאמן הוא נאמנה עליו שליחותו, ולכן שלח את אשתו שיוכל למסור נפשו, זאת ועוד במצוות שילוח הקן כתוב, כִּי יִקָּרֵא קַן צִפּור לְפָנֶיךָ, מהו קן צפור? הבית שבנתה צפורה עם הבנים גרשם ואליעזר. מהו לפניך? לפני שליחותך להוציא את ישראל ממצרים. אומרת התורה לא תקח האם על הבנים, שַׁלֵּחַ תְּשַׁלַּח אֶת הָאֵם, את צפורה, וְאֶת הַבָּנִים (בני ישראל) תִּקַּח לָךְ.

במסכת כתובות (ט ע"ב) נאמר: "כל היוצא למלחמת בית דוד – גט כריתות כותב לאשתו, דכתיב: ואת אחיך תפקד לשלום ואת ערובתם תקח; מאי ואת ערובתם תקח? תני רב יוסף: דברים המעורבין בינו לבינה".ומפרש רש"י:"גט כריתות כותב לאשתו – שאם ימות במלחמה יהא גט מיום כתיבתו והרי מת אוריה במלחמה."דכתיב – במלחמת שאול ואת אחיך כו' ודוד למד מישי אביו להנהיג שאף היוצאין למלחמותיו עושין כן."דברים המעורבים בינו לבינה – אלו קדושין."תקח – תטול מביניהם על ידי גט".

ובעל הטורים בפ' מטות (לב, כא) על הפסוק "ועבר לכם כל חלוץ", מבאר שמקור ההנהגה ממשה רבינו: "שניים במסורה ועבר לכם כל חלוץ, חלוץ הנעל, והיינו דאמרינן שבת נ"ו א' כל היוצא למלחמת בית דוד גט כריתות כותב לאשתו שלא תזקק ליבום ולא תצטרך לחלוץ להיבם, ושמעינן מכאן שגם משה עשה כן וממנו למד דוד, וזהו ועבר לכם כל חלוץ הנעל.

ועל דרך העבודה כותבת התורה בשמות ג' שַׁל-נְעָלֶיךָ, מֵעַל רַגְלֶיךָ ומיד בדבר הסמוך, "וְעַתָּה לְכָה, וְאֶשְׁלָחֲךָ אֶל-פַּרְעֹה", לומר שיש מדרגות בעבודת השם : ראשית, שַׁל-נְעָלֶיךָ, כלומר פרוש מרצונות קבלה שלך באופן מוחלט, שזהו תנאי הראשון להיות שליח השם, רק אז תוכל לעבוד על שבע המידות הכלולות בשליחותו. שנאמר, "בְּהַעֲלֹתְךָ, אֶת-הַנֵּרֹת, אֶל-מוּל פְּנֵי הַמְּנוֹרָה, יָאִירוּ שִׁבְעַת הַנֵּרוֹת".

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s